Prietenia în accepţiunea creştină

Viața parohiei Ianuarie 24, 2013

                 Prietenia în accepţiunea creştină

Prezenţa lui Dumnezeu  în  existenţa umană  se face simţită prin intermediul aproapelui şi  atitudinea omului faţă de cel de lângă el, reprezintă un reper important în urcuşul nostru duhovnicesc, după cum afirmă şi Sfântul Siluan Athonitul că “aproapele este căderea şi ridicarea mea “.

Urmând chemarea lui Dumnezeu prin slujirea şi comuniunea cu aproapele, omul  ajunge la o măsură limitată  a iubirii izvorâte din nemărginita dragoste a  Creatorului. Această catenă esenţială se concretizează prin  termenul de prietenie. Acest termen este  adeseori întalnit şi în  Noul Testament: “de acum nu vă mai zic slugi, că sluga nu ştie ce face stăpânul său, ci v-am numit pe voi prieteni, pentru că toate câte le-am auzit  de la Tatăl Meu, Vi le-am făcut cunoscute” (Ioan 15,15), arătând astfel statutul la care Hristos ne-a ridicat, acela de a fi prieteni si  părtaşi slavei Sale.

            Aşadar, comuniunea deplină cu Dumnezeu, e condiţionată de iubirea deplină faţă de  cei ce sunt prietenii noştri, după cum şi Sfântul Pavel îndeamnă: ”nimănui cu nimic  nu fiţi datori, decât  cu iubirea unuia faţă de altul”(Romani 13,8).

Prietenia, în esenţa sa, reprezintă o stare de fapt susţinută de puternica temelie a blândeţei şi a întrajutorării. Verosimilitatea prieteniei  constă în  acceptarea şi întelegerea nu doar a virtuţilor, ci şi a slăbiciunilor celui căruia îi oferim demnitatea de prieten. Prin  persoana acestuia, Hristos ne vorbeşte în mod  vădit, El Însuşi  fiind Cel ce uneşte pe  oameni: ”Factorul comun al oamenilor poate fi numai Dumnezeu, numai prin El ne putem reciproc tolera şi încerca să ne iubim” (N.Steindhart).

            Dumnezeu nu a lăsat omul singur pe pământ, şi doar după ce a creat şi însoţitor  primului om, opera creaţiei a fost desăvârşită, după cum şi modelul Sfintei Treimi este unul de deplină comuniune. Astfel, prietenia bazată pe acest considerent induce omului nobleţe, apropierea de Dumnezeu şi comuniunea cu El prin aproapele lui. Prietenia este prin excelenţă impulsul ce determină renuntarea la sine, plasarea mai presus de sine a celuilalt, devotament  şi conştiinţa că mântuirea vine prin deplinătatea acestor atitudini ce se împletesc cu  dăruire şi alturism. Iubirea faţă de prieteni  trebuie construită după modelul iubirii lui Hristos, după cum si Hagel spune că: ”Perceptul evanghelic iubeşte-ţi aproapele ca pe tine însuţi  nu vrea să zică iubeşte-ţi aproapele cu tot atâta tărie  ca pe tine însuţi, ci iubeşte-ţi aproapele ca şi cum ai fi tu însuţi.”

Considerentele după care majoritatea persoanelor îşi caută prietenii sunt bazate, în mare parte, pe efemeritatea lucrurilor materiale, pe predispunerea la deşertăciune şi cel mai des, în rândul tinerilor, pe cel mai influent motiv, pe popularitate. Acest mod de gândire devine treptat şi unul de viaţă, plasând în centrul de interes partea trecătoare a entităţii umane, ce produce un mare gol şi o pierdere imensă vieţii spirituale. Prietenii sunt acele persoane ce nu ţin cont de poziţie socială, etichetă şi de imagine. Prietenii adevăraţi  îl au in comun pe Hristos, au prezentă vie în conştiinta lor că doar Biserica este cea care desăvârşeste şi uneşte pe fiii ei.

După cum şi zicala din popor  spune că: “însoţirile rele strică obiceiurile bune”, la fel se poate afirma cu certitudine că o prietenie ce nu se bazează pe temeiul virtuţilor creştineşti este doar pasageră, fiincă doar creştinismul înglobează condiţiile favorabile durabilităţii şi continuităţii în veşnicie a comuniunii din prietenie. Orice însoţite ce se bazează pe alte principii se încadrează categoric în afirmaţia marelui Eminescu: ” Ce e val,ca valul trece.”

 

Daniela Macovei, Cuza Vodă, elevă la Seminarul Teologic Ortodox Sfântul Vasile cel Mare, Iaşi.